dr inż. Zofia Kowalska

Zakład Sterowania i Dynamiki Układów (ZSiDU)

Pracownia Dynamiki Kontaktu Tocznego

 


 

zainteresowania naukowe

drgania mechaniczne: teoria i pomiary,

dynamika maszyn, m.in. napędy cierne, manipulatory,

komputerowe modelowanie i symulacja układów mechanicznych, w szczególnosci modelowanie manipulatorów o dowolnej strukturze kinematycznej,

identyfikacja parametryczna; analiza błędów, projektowanie eksperymentu,

sterowanie manipulatorów - synteza i badania symulacyjne,

dynamika układów mechanicznych z więzami jednostronnymi, tzw. wibro-uderzenia, mechanika kontaktu, uderzenia sprężyste i sprężysto-plastyczne

dynamika pojazdów szynowych

modelowanie i symulacja układów mechanicznych w programie ADAMS

__________________________________________________________________________________________________

 

 

Wykaz osiągnięć w pracy naukowo-badawczej

 

A. Główne kierunki działalnosci naukowej

Od momentu zatrudnienia w IPPT (grudzień 1982) przedmiotem badań – teoretycznych i symulacyjnych – były różne problemy w obszarze:

Podstawy Dynamiki Maszyn oraz

Sterowanie Układów Mechanicznych (manipulatorów).

 

1983-1985

Pracownia Dynamiki Maszyn (Zakład Układów Mechanicznych)

Zagadnienia:

Analiza wrażliwosci charakterystyk dynamicznych układów mechanicznych.

Analiza wrażliwosci w zagadnieniach odwrotnych.

Modelowanie napędów ciernych, silników prądu stałego, układów biomechanicznych i in.

Najważniejsze osiągnięcia:

Opracowanie oryginalnej metody analizy wrażliwosci estymat patrametrów w wypadku identyfikacji metodą najmniejszych kwadratów na podstawie charakterystyk dynamicznych (częstotliwosciowych i czasowych).

 

1986-1998

Pracownia Dynamiki Maszyn, ZUM, CPBP „Robotyka” (do roku 1990)

Samodzielna Pracownia Dynamiki i Stabilnosci Robotów (1991-1996)

Samodzielna Pracownia Dynamiki i Statecznosci Maszyn i Pojazdów (1997-98)

Zagadnienia:

Komputerowa synteza numerycznych modeli dynamicznych manipulatorów.

Badania symulacyjne układów sterowania manipulatorów: opartych na modelu, adaptacyjnych oraz uczących się.

Najwazniejsze osiągnięcia:

Oryginalne oprogramowanie do symulacji ruchu mechanizmów manipulatorów o dowolnej strukturze kinematycznej.

Wykazano, że jakosć sterowania optymalnego zależy w bardzo dużym stopniu od arbitralnego na ogół sformułowania zadania sterowania. Złożono wniosek o Grant KBN w celu opracowania metody równoległego planowania trajektorii ruchu i syntezy optymalnego układu sterowania. Projekt grantu uzyskał wysoką ocenę, ale nie został zakwalifikowany do finansowania.

 

1999- 2006

Samodzielna Pracownia Dynamiki i Statecznosci Maszyn i Pojazdów

od 2002 - Pracownia Dynamiki Kontaktu Tocznego (ZSiDU)

Zagadnienia:

Dynamika jednostronnego kontaktu tocznego w układzie koła i szyny kolejowej; drgania kontaktowe i wibro-uderzenia w zakresie sprężystym i sprężysto-plastycznym;

Dynamika pojazdów szynowych;

Najwazniejsze osiągnięcia:

Metoda modelowania i symulacji jednostronnego dynamicznego kontaktu dwóch zwartych ciał o nieregularnych powierzchniach tocznych.

Adaptacja i wykorzystanie komercyjnego programu Adams/Rail do analizy drgań wywołanych przez krótkie nierównosci szyny lub koła.

Wirtualny prototyp toru do diagnostyki defektów zestawów kołowych.


B. Prace wykonane przed uzyskaniem stopnia naukowego doktora

 

1. Oryginalne opublikowane prace twórcze

1.1. Opracowania monograficzne

Kowalska Z., Wicher J., Zastosowanie analizy wrażliwosci do przygotowania eksperymentu identyfikacji układu biomechanicznego dłoń-ramię, Prace IPPT, 37/1984, s.40.

Kowalska Z., Analiza błędów identyfikacji parametrów na podstawie amplitudowych charakterystyk częstotliwosciowych obiektu, Prace IPPT, 5/1986, s.36.

Kowalska Z., Komputerowa metoda formułowania równań ruchu przestrzennych mechanizmów aktywnych, Prace IPPT, 11/1988, s.31.

Kowalska Z., Komputerowe sterowanie manipulatorów ze sprzężeniem zwrotnym, Prace IPPT, 39/1990, s.23.

1.2. Publikacje w krajowych czasopismach (recenzowane)

Kowalska Z., Majewski T., Dynamika układu napędowego magnetofonu kasetowego, Prace Naukowe Politechniki Warszawskiej, ser. Mechanika, z. 65, 1980, 57-68.

Kowalska Z., Identyfikacja parametrów przekładni paskowej w układzie napędowym magnetofonu kasetowego, Mat. VII Sympozjum Dynamiki Konstrukcji, Rzeszów 1989, Zeszyty Naukowe Politechniki Rzeszowskiej, ser. Mechanika, z.18 (1989), 233-236.

Kowalska Z., Badania symulacyjne stabilnosci cyfrowego układu sterowania manipulatora, Mat. III Krajowej Konferencji Robotyki, Wrocław 1990, Prace Naukowe Instytutu Cybernetyki Politechniki Wrocławskiej, ser. Konferencje, nr 37, 84-89,1990.

1.4. Publikacje w materiałach krajowych konferencji naukowych

Kowalska Z., Accuracy of Parameter Identification by the Least-Square Method, Mat. XIII Symp. Drgania w Układach Fizycznych, Poznań-Błażejewko, maj 1988.

2. Nie opublikowane prace badawcze

Kowalska Z., Metoda modelowania układów dynamicznych na podstawie pomiarów charakterystyk częstotliwosciowych zastosowana do układu napędowego magnetofonu kasetowego, Rozprawa doktorska, IPPT, s.245, 1993.

raporty z realizacji rocznych zadań badawczych z lat 1987-1992


C. Prace wykonane po uzyskaniu stopnia naukowego doktora

1. Oryginalne opublikowane prace twórcze

1.1. Opracowania monograficzne

1.2. Publikacje w krajowych czasopismach (recenzowane)

Kowalska Z., The synthesis of model based, computer control systems of manipulators with direct drives, Engineering Transactions, vol.43, No 1-2, 1-18, 1994.

Kowalska Z., Zastosowanie symulacji w badaniach i projektowaniu manipulatorów., W: Bogacz R., Bobrowski L., (red.), Symulacja w Badaniach i Rozwoju, PTSK, Warszawa, 177-184, 1997.

Kowalska Z., Badania symulacyjne układów sterowania manipulatorów o napędach bezposrednich, W: Bogacz R., Bobrowski L., (red.), Symulacja w Badaniach i Rozwoju, PTSK, Warszawa, 211-221, 1998.

Kowalska Z., Sensitivity Analysis of the Least-Squares Estimates of Physical Parameters to the Measurement Errors in Amplitude-Frequency Characteristics, Machine Dynamics Problems, 22 (1998), 1-15.

Kowalska Z., Well- or ill-posed problem of parameter identification - the method of analysis applied in a cassette recorder drive modeling, Engineering Transactions, 46, No 2, 189-204, 1998.

Kowalska Z., Symulacja komputerowa w projektowaniu eksperymentu identyfikacji, W: Bogacz R, Tylikowski A.(red.), Symulacja w badaniach i rozwoju, PTSK, Warszawa, 191-202, 1999.

Bogacz R., Kowalska Z., Badania symulacyjne dynamiki układu koło-szyna z uwzględnieniem nierównosci szyny, W: Bogacz R., Bobrowski L., (red.), Symulacja w Badaniach i Rozwoju, PTSK, Warszawa, 2000, 238-248.

Kowalska Z., Bogacz R., Simulation of vibrations and impacts in the system of wheel and rail with geometrical irregularities, whithin a range of Hertzian contact stresses, W: Bogacz R. Kołodziński E. (red.), Symulacja w Badaniach i Rozwoju, PTSK, Warszawa 2000, 148-158.

Kowalska Z., Bogacz R., Simulation of contact vibrations and impacts of compact hard bodies, Machine Dynamics Problems, Vol. 25, No. 3/4, 2001, 97-106.

Kowalska Z., Modelowanie i symulacja jednostronnego kontaktu ciał sztywnych w zakresie sprężystym i spężysto-plastycznym, J. Rybicki, A. Tylikowski (red.), Symulacja w Badaniach i Rozwoju, PTSK, Warszawa 2002, 209-218

Kowalska Z., Modelling and simulation of dynamic unilateral elasto-plastic contact of compact hard bodie, TASK Quarterly 6 No 3 (2002), 335-341

Kowalska Z., Vibro-impact motion of heavily loaded compact hard bodies, Engineering Transactions, 52, 1-2, 37-55, 2004.

Kowalska Z., Analiza parametryczna przejsciowych wibro-uderzeń w układzie koło/szyna, Symulacja w Badaniach i Rozwoju, Vol. 10, PTSK, 141-148, Kraków  2004.

Kowalska Z., Wpływ defektów zestawów kołowych na siły kontaktowe i drgania toru pomiarowego, Symulacja w Badaniach i Rozwoju, Vol. 12, 8 str. 2006, przyjęte do druku;.

Kowalska Z., Vibro-impacts induced by irregular rolling surfaces of railway rails and wheels, Journal of Theoretical and Applied Mechanics, 18 str. (złożony do druku), 2006.

1.3. Publikacje w zagranicznych czasopismach (recenzowane)

Bogacz R., Kowalska Z., Computer simulation of interaction between a wheel and corrugated rail, European Journal of Mechanics A/Solids 20(2001), 673-684.

1.4. Publikacje w materiałach krajowych konferencji naukowych

Kowalska Z., Zastosowanie symulacji w badaniach i projektowaniu manipulatorów, W: Symulacja w Badaniach i Rozwoju. Streszczenia ref. III Warsztatów Naukowych PTSK, Wigry, 26-28 wrzesnia 1996.

Kowalska Z., Badania symulacyjne układów sterowania manipulatorów o napędach bezposrednich, Streszczenia ref. IV Warsztatów Naukowych PTSK, Jelenia Góra 25-27 wrzesnia 1997.

Kowalska Z., Symulacja komputerowa w projektowaniu eksperymentu identyfikacji, Streszczenia ref. V Warsztatów Naukowych PTSK, Jelenia Góra, październik 1998.

Bogacz R., Kowalska Z., Badania symulacyjne dynamiki układu koło-szyna z uwzględnieniem nierównosci szyny, Streszczenia ref. VI Warsztatów Naukowych PTSK, Białystok-Białowieża, sierpień 1999.

Bogacz R., Kowalska Z., Dynamic model of a wheel rolling along a rail with geometrical irregularities, Abstracts of 33rd Solid Mechanics Conference, Zakopane, Sept 5-6, 2000, 119-120

Kowalska Z., Modelowanie i symulacja jednostronnego kontaktu ciał sztywnych w zakresie sprężystym i spężysto-plastycznym, Streszczenia ref. VIII Warsztatów Naukowych PTSK, Gdańsk-Sobieszewo, 30 sierpnia-1 wrzesnia, 2001.

Kowalska Z., Vibro-impact motion of heavily loaded compact hard bodies, Abstracts of 34rd Solid Mechanics Conference, Zakopane, Sept. 2002, 159-160.

Kowalska Z., Dynamics of unilateral rolling contact of deformable bodies with surface irregularities, Abstracts of XX Symposium - Vibrations in physical systems – Poznań-Błażejewko May 21–25, 2002, 196–197.

Kowalska Z., Analiza parametryczna przejsciowych wibro-uderzeń w układzie koło/szyna, Streszczenia ref. X Warsztatów Naukowych PTSK, Zakopane, 10–12 wrzesnia 2003, 43–44.

Kowalska Z., Bogacz R., Diagnostyka zestawów kołowych pociągu na torze pomiarowym – symulacja komputerow,. 293-300 VII Konferencja Metrologia Wspomagana Komputerowo maj 2005 Waplewo k. Olsztynka

Kowalska Z., Wpływ defektów zestawów kołowych na siły kontaktowe i drgania toru pomiarowego, 61-63, XII Warsztaty Naukowe Polskiego Towarzystwa Symulacji Komputerowej, Sarbinowo Morskie, 15-17 wrzesnia 2005.

Kowalska Z., Vibro-impacts induced by surface irregularities of rolling bodies, Proceedings of 8th Conference on Dynamical Systems – Theory and Applications; 695-702; J. Awrejcewicz, D. Sendkowski, J. Mrozowski, eds; Łódź, December 12-15, 2005.

Kowalska Z., Dynamic response to periodic excitation with short-pitch irregularities of railway wheels and rails, XXII Symposium Vibrations in Physical Systems Poznań-Będlewo, kwiecień 2006, 185-190

1.5. Publikacje w materiałach zagranicznych konferencji naukowych

Kowalska Z., Sensitivity analysis in experiment design for identification of the electromechanical drive, Modelling and Simulation: A Tool for the next millenium, Proc. of 13th European Simulation Multiconference 1999 (ESM'99), June 1-4, 1999, Vol.1, H. Szerbicka, ed., Delft, 491-496, 1999.

Bogacz R., Kowalska Z., Computer simulation of interaction between a wheel and corrugated rail, EUROMECH Colloquium 409 Abstracts, Dynamics and Long-Term Behaviour of Railway Vehicles, Track and Subgrade, Hannover, March 2000

Kowalska Z., Simulation based experiment design to diagnose faults of railroad wheelsets, Proc. Int. Industrial Simulation Conf. (ISC’2003) (Valencia, Spain, June 2003), EUROSIS (European Simulation Society), 397-401, 2003

Kowalska Z., Parameter Analysis of Contact Vibrations in the System of Rolling Bodies, Abstracts of 75th Annual GAMM Conference, 2004, 62-63.

1.6. Inne publikacje (tłumaczenie z j. ang.)

Morrison F., Sztuka modelowania układów dynamicznych: deterministycznych, chaotycznych i stochastycznych,: Kowalska Z. Tł. (60%), Ossowski A., WNT, s. 430, 1996.

 

2. Nie opublikowane prace badawcze

raporty z realizacji rocznych zadań badawczych z lat 1993-1997

 

 

 

D. Inne:

 

1. Uczestnictwo w pracach badawczych (nazwy projektów, pełnione funkcje)

1986-1990; Centralny Program Badań Podstawowych: Układy ze sztuczną inteligencją do maszyn roboczych i pojazdów, kierownik programu: prof. Henryk Frąckiewicz, IPPT.

 

6. Granty

 

kierownik Grantu KBN-u:

31/03/2003-30/03/2006; Diagnostyka kolejowych zestawów kołowych na torze pomiarowym; IPPT.

wykonawca Grantów KBN-u:

02/01/1998 - 31/12/2000, Dynamiczne zagadnienia kontaktowe w transporcie, kierownik: prof. Roman Bogacz, IPPT.

01/08/2001 - 31/07/2004, Zjawiska towarzyszące dynamicznemu oddziaływaniu pojazdu z drogą (torem), kierownik: doc. Czesław Bajer, IPPT.

2005-2008; Dynamika układu pojazd-droga (pojazd szynowy-tor, samolot-nawierzchnia płytowa) z uwzględnieniem naprężeń własnych w kołach kolejowych, szynach i płytac, 4 T12C 025 30, kierownik: prof. Roman Bogacz, IPPT.